Site logo

3DeDucation

education for the future

Basisles 1.3 ontwerpen

Bij het ontwerpen moet je natuurlijk eerst een idee hebben. Daarvoor kan je je eigen fantasie gebruiken, internet raadplegen, brainstormen , bestaande ideeën aanpassen. Het kan allemaal. 

Stacks Image 308

Vaak gebruiken we de ontwerpcirkel .
 --> brainstormen, schetsen, digitaal tekenen, prototype maken , reflecteren en aanpassen. 

Het mooie met 3d printen is dat je geen prototype meer hoeft te maken. Maar makkelijk het bestand kan aanpassen en opnieuw printen

Bij het ontwerpen moet je wel op een paar dingen letten.

We bespreken nu de eerste 3 regels, waar je aan moet denken bij het ontwerpen:

1) Print grootte    
  
Printtijd hangt af van de printvolume en moeilijkheid van het oppervlakte. Als je iets wilt printen in 30 min moet het plat en klein zijn.

Stacks Image 328
Stacks Image 330
Stacks Image 332
Stacks Image 334

2) Overhangen (45 GRADEN REGEL)


Een printer print van bodem naar de top, als er niks onder is..........

Stacks Image 342
Stacks Image 344

Objecten met hoeken groter dan 45 graden hebben extra ondersteunend materiaal nodig en kunnen niet zo maar geprint worden. Ontwerpers moeten nadenken over het ontwerp om het eenvoudig te kunnen printen. Soms hebben ze ondersteunend materiaal nodig dat ze later weer kunnen verwijderen of je deelt je ontwerp in 2-en.

Stacks Image 356
Stacks Image 358


Stacks Image 360

Moet je toch iets maken wat ondersteuning nodig heeft, kan je dit instellen in het programma van de 3d printer.
In het geval van de Ultimaker is dit
Cura.

Stacks Image 371
Stacks Image 373


3)  Wanddikte
   

Je moet als vuistregel onthouden, dat je een meervoud van de diameter van de nozzle moet gebruiken. Voor de Ultimaker 1 en 2 is dat 0,4 mm. Als je ze dunner maakt is de kans groot dat Cura de lijnen verwijderd om het dan niet goed kan printen.


Stacks Image 383
Stacks Image 385

Dit zijn de basis regels die je aan moet houden om te kunnen printen. Er zijn nog meer regels die er zijn tijdens het ontwerpen maar die behandelen we een andere keer. Er zijn programma's (bijv.
Nettfab Studio Basic , Nettfab online)die  fouten in het ontwerp opsporen en proberen te repareren.  Als er geen fouten meer inzitten dan kunnen we het bestand gaan printen.

Stacks Image 394


Nu weten we waar we op moeten letten tijdens het ontwerpen.
Opdracht  Maak nu zelf een ontwerp van bijvoorbeeld een sleutelhanger en houdt de regels in je achterhoofd! In de bijlage kan je een bestand vinden die je stap voor stap uitlegt hoe je dit moet doen in Tinkercad. gebruik de Tinkercad-snelstarter erbij om de knoppen snel te leren.

3DeDucation: Koen Giesbers


© 2015 Jacqueline Baselier Contact Me